تحلیل پایداری دیواره چاه نفت با استفاده از نرمافزار کامسول
دوره 4، شماره 12، بهار 1400، صفحات 61 - 40
1 6
2 7
چکیده :
قبل از شروع حفاری، معمولا تنشهای موجود در سازند در وضعیت تعادل استاتیکی بوده و مقدار بسیار کمی جابهجایی، با فرض عدم فعالیت لرزهای در اطراف سازند، وجود خواهد داشت. در چنین حالتی سه تنش اصلی به عنوان تنشهای برجا شناخته میشود. بعد از حفاری، تنشهای استاتیکی آشفته شده و موجب ناپایداری سازند و تغییر در تنشهای برجای موجود در اطراف چاه را نشان میدهد. تعیین این تنشها، اولین مرحله در فرآیند تحلیل پایداری دیواره چاه میباشد. تحلیل پايداری چاه روشي برای بهبود اقتصادی عملیات حفاری است، به منظور جلوگیری از ريزش ديواره چاه ناشي از گسیختگي برشي و شکاف هیدرولیکي ناشي از شکست کششي، طراحي فشار گل بايد با دقت انجام شود. در این مقاله به تحلیل پایداری یک چاه نفت در مناطق نفتی ایران با استفاده از روش عددی نرمافزار کامسول پرداخته شده است. هدف از این شبیهسازی به دست آوردن جابهجایی اطراف چاه، تغییرات سرعت و فشار سیال در درون مخزن و فشار تهچاهی بهینه است. با توجه به نتایج بدست آمده در تحلیل پایداری چاه مورد نظر، پیشبینی تابعهای شکست نشان میدهد که بیشترین پتانسیل ناپایداری در اطراف دهانه چاه میباشد. احتمال ناپایداری در اطراف دهانه چاه با افزایش فشار ته چاهی کاهش مییابد. این امر بیانگر آن است که افزایش دبی باعث کاهش فشار ته چاهی میشود، بنابراین ناحیه ناپایداری در اطراف دهانه چاه افزایش خواهد یافت.
قبل از شروع حفاری، معمولا تنشهای موجود در سازند در وضعیت تعادل استاتیکی بوده و مقدار بسیار کمی جابهجایی، با فرض عدم فعالیت لرزهای در اطراف سازند، وجود خواهد داشت. در چنین حالتی سه تنش اصلی به عنوان تنشهای برجا شناخته میشود. بعد از حفاری، تنشهای استاتیکی آشفته شده و موجب ناپایداری سازند و تغییر در تنشهای برجای موجود در اطراف چاه را نشان میدهد. تعیین این تنشها، اولین مرحله در فرآیند تحلیل پایداری دیواره چاه میباشد. تحلیل پايداری چاه روشي برای بهبود اقتصادی عملیات حفاری است، به منظور جلوگیری از ريزش ديواره چاه ناشي از گسیختگي برشي و شکاف هیدرولیکي ناشي از شکست کششي، طراحي فشار گل بايد با دقت انجام شود. در این مقاله به تحلیل پایداری یک چاه نفت در مناطق نفتی ایران با استفاده از روش عددی نرمافزار کامسول پرداخته شده است. هدف از این شبیهسازی به دست آوردن جابهجایی اطراف چاه، تغییرات سرعت و فشار سیال در درون مخزن و فشار تهچاهی بهینه است. با توجه به نتایج بدست آمده در تحلیل پایداری چاه مورد نظر، پیشبینی تابعهای شکست نشان میدهد که بیشترین پتانسیل ناپایداری در اطراف دهانه چاه میباشد. احتمال ناپایداری در اطراف دهانه چاه با افزایش فشار ته چاهی کاهش مییابد. این امر بیانگر آن است که افزایش دبی باعث کاهش فشار ته چاهی میشود، بنابراین ناحیه ناپایداری در اطراف دهانه چاه افزایش خواهد یافت.
کلمات کلیدی :
تحلیل پایداری، چاه نفت، نرمافزار کامسول، فشار ته چال، تنش، جابه جایی، کرنش
تحلیل پایداری، چاه نفت، نرمافزار کامسول، فشار ته چال، تنش، جابه جایی، کرنش