تجزیه و تحلیل خطرات سکوهای نفتی به روش Bow-tie
(مطالعه موردی: منطقه نفتی لاوان سکوی سلمان)
دوره 6، شماره 23، زمستان 1402، صفحات 1 - 11
1 گروه ایمنی بهداشت و محیط زیست (HSE )، واحد اصفهان، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ايران
2 گروه عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
3 گروه ایمنی بهداشت و محیط زیست (HSE ) ، واحد اصفهان، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ايران
چکیده :
سكوهاي نفتي به دليل شرايط عملياتي حاد، تراكم زياد تجهيزات و پرسنل و همچنين حجم قابل توجه مواد هيدروكربني و شيميايي گوناگون، پتانسيل فراواني جهت بروز حوادث بزرگ و بحراني و نيز زيان هاى اقتصادى هنگفت ناشي از آنرا دارند. این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل خطرات سکوهای نفتی در سکوی نفتی سلمان و ارائه اقدامات کنترلی به منظور کاهش سطح ریسک این مخاطرات انجام شده است. ابتدا برای شناسایی خطرات شغلی از تکنیک JHA استفاده گردیده و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به خطرات موجود در سکوی نفتی، داده ها وارد نرم افزار Bow tie گردید و مورد تحلیل قرار گرفت. برای شغل کار بر روی سکوی نفتی 379 خطر شناسایی گردید از بین ریسک های شناسایی شده و بر اساس صدها ریسک بدست آمده که در جداول فصل چهارم نشان داده شده است 2/16 درصد از کل ریسک ها در محدوده ریسک های غیرقابل قبول 5/44 درصد در محدوده ریسک نا مطلوب و 3/39 درصد در محدوده ریسک های قابل قبول با تجدید نظر قرار داشتند. در نهایت ریسک های شناسایی شده وارد نرم افزار گردید و نمودار پاپیونی برای آنها ترسیم گردید و اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش ریسکها ارائه شد.
سكوهاي نفتي به دليل شرايط عملياتي حاد، تراكم زياد تجهيزات و پرسنل و همچنين حجم قابل توجه مواد هيدروكربني و شيميايي گوناگون، پتانسيل فراواني جهت بروز حوادث بزرگ و بحراني و نيز زيان هاى اقتصادى هنگفت ناشي از آنرا دارند. این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل خطرات سکوهای نفتی در سکوی نفتی سلمان و ارائه اقدامات کنترلی به منظور کاهش سطح ریسک این مخاطرات انجام شده است. ابتدا برای شناسایی خطرات شغلی از تکنیک JHA استفاده گردیده و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به خطرات موجود در سکوی نفتی، داده ها وارد نرم افزار Bow tie گردید و مورد تحلیل قرار گرفت. برای شغل کار بر روی سکوی نفتی 379 خطر شناسایی گردید از بین ریسک های شناسایی شده و بر اساس صدها ریسک بدست آمده که در جداول فصل چهارم نشان داده شده است 2/16 درصد از کل ریسک ها در محدوده ریسک های غیرقابل قبول 5/44 درصد در محدوده ریسک نا مطلوب و 3/39 درصد در محدوده ریسک های قابل قبول با تجدید نظر قرار داشتند. در نهایت ریسک های شناسایی شده وارد نرم افزار گردید و نمودار پاپیونی برای آنها ترسیم گردید و اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش ریسکها ارائه شد.
کلمات کلیدی :
ریسک، سکوی نفتی، Boe tie-pro، آنالیز ایمنی شغلیJHA
ریسک، سکوی نفتی، Boe tie-pro، آنالیز ایمنی شغلیJHA