مدیریت حملونقل شهری؛ روشها و ابزارها
دوره 6، شماره 22، پاییز 1402، صفحات 24 - 35
1 کارشناسی ارشد شهرسازی
چکیده :
امروزه ازدحام ناشی از افزایش مالکیت خودروهای شخصی، یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرها محسوب میشود که کنترل و مدیریت تردد این سیل عظیم از وسایلنقلیه به تنهایی توسط نیروی انسانی امکانپذیر نمیباشد؛ از این رو، استفاده از سیستمهای کامپیوتری به منظور مدیریت حملونقل شهری بسیار گسترش یافته است. کنترل تردد در تقاطعات و محدودههای طرح ترافیک از جمله راهکارهای مهم به منظور مدیریت حملونقل شهری محسوب میشود که استفاده از ابزارهای IT در این زمینهها منجر به پیشرفتهای قابل ملاحظهای در زمینه مدیریت حملونقل شهری شده است. از این رو، در این مقاله، به بررسی سیستم SCATS به عنوان یکی از موفقترین سیستمهای موجود در زمینه مدیریت زمانبندی تقاطعات چراغدار و همچنین روش OCR در زمینه تشخیص پلاک وسایلنقلیه به عنوان ابزاری جهت کنترل تردد به محدوده طرح ترافیک پرداخته میشود. همچنین به منظور درک بهتر چگونگی کارکرد هر یک از این سیستمها، مثالی از نمونه اجرا شده آنها نیز بررسی میگردد.
امروزه ازدحام ناشی از افزایش مالکیت خودروهای شخصی، یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرها محسوب میشود که کنترل و مدیریت تردد این سیل عظیم از وسایلنقلیه به تنهایی توسط نیروی انسانی امکانپذیر نمیباشد؛ از این رو، استفاده از سیستمهای کامپیوتری به منظور مدیریت حملونقل شهری بسیار گسترش یافته است. کنترل تردد در تقاطعات و محدودههای طرح ترافیک از جمله راهکارهای مهم به منظور مدیریت حملونقل شهری محسوب میشود که استفاده از ابزارهای IT در این زمینهها منجر به پیشرفتهای قابل ملاحظهای در زمینه مدیریت حملونقل شهری شده است. از این رو، در این مقاله، به بررسی سیستم SCATS به عنوان یکی از موفقترین سیستمهای موجود در زمینه مدیریت زمانبندی تقاطعات چراغدار و همچنین روش OCR در زمینه تشخیص پلاک وسایلنقلیه به عنوان ابزاری جهت کنترل تردد به محدوده طرح ترافیک پرداخته میشود. همچنین به منظور درک بهتر چگونگی کارکرد هر یک از این سیستمها، مثالی از نمونه اجرا شده آنها نیز بررسی میگردد.
کلمات کلیدی :
سیستمهای هوشمند حملونقل (ITS)، سیستمهای مدیریت زمانبندی چراغهای راهنمایی، سیستمهای شناسایی نوری اجزا (OCR).
سیستمهای هوشمند حملونقل (ITS)، سیستمهای مدیریت زمانبندی چراغهای راهنمایی، سیستمهای شناسایی نوری اجزا (OCR).