
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره28
-
تعداد مقالات852
-
تعداد نویسندگان1,514
-
مقالات پذیرش شده190
-
مقالات رد شده662
-
درصد پذیرش22.3%
-
درصد عدم پذیرش77.7%
-
زمان پذیرش (روز)93
-
پایگاههای نمایه شده41
-
تعداد داوران95
-
تعداد مشاهده مقالات938,723
مطالعه نقوش سفالینه های سیلک از منظر تصویرگرایانه (مطالعه موردی: نقوش پرندگان)
دوره 6، شماره 4، 1402، صفحات 49 - 60
1- استادیار گروه هنر، دانشگاه غیرانتفاعی مارلیک، نوشهر، مازندران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تاریخ هنر ایران باستان، دانشگاه غیرانتفاعی مارلیک، نوشهر، مازندران، ایران
چکیده :
نشانه های تصویری یکی از عناصر اصلی ارتباط است که با خود کوله باری از معرفت را به همراه دارد و این نشانه ها بیانگر تهاجمات، سیطره ها، پیروزیها، اعتقادات، جشنها، سوگواریها، عشقها و دلبستگی هاست. آگاهی و شناخت این مفاهیم تصویری هویت و تحولات فرهنگی و تاریخی ملتی را معلوم می سازد. این نشانه ها و نماد همیشه حرف هایی برای گفتن دارند. حرف هایی که سرمایه جاودانی آنهاست. نگرش و اعتقادات یک ملت به جهان پیرامون خود هنر و فرهنگ او را شکل می دهد. آثار بزرگ هنری در طول قرون متمادی بر آن نگرش استوار بوده و عدم آگاهی در این زمینه باعث می شود تا تنها از زیبایی هنر لذت ببریم درحالی که هر خط و فرم و شکل برای خود مفهومی دارد و چه زیباست هنگامی که به اندیشه سازنده این آثار پی ببریم. هدف از انجام این پژوهش به دلیل اهمیت آثار و پتانسیل بالای نقش مایه هایی که در نقوش تپه سیلک وجود دارد سعی بر آن است تا با دیدگاه هنر تصویرگری نقوش پرندگانبر روی سفالینه های تپه سیلک مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می رسد تصاویر و نقش مایه هایی که روی سفالینه های تپه سیلک قرار دارند فارغ از دسته بندیهای موضوعی با رویکرد تصویرسازان نیز درآمیخته اند. بدین منظور تحقیق پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن به روش اسنادی (کتابخانه¬ای) انجام شده است.
کلمات کلیدی :
- 809
- 720
- 1402/05/15
- 1402/07/09
- 1402/11/29