
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره29
-
تعداد مقالات858
-
تعداد نویسندگان1,530
-
مقالات پذیرش شده196
-
مقالات رد شده662
-
درصد پذیرش22.84%
-
درصد عدم پذیرش77.16%
-
زمان پذیرش (روز)93
-
پایگاههای نمایه شده41
-
تعداد داوران95
-
تعداد مشاهده مقالات940,632
تاثیر اقتصاد دیجیتالی بر کارآفرینی در اقتصاد ایران (مطالعه موردی: صنایع فولاد و پتروشیمی بازار بورس اوراق بهادار تهران)
دوره 8، شماره 2، 1404، صفحات 91 - 108
1- کارشناسی ارشد علوم اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده :
این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر اقتصاد دیجیتالی در سه مولفه تجارت اجتماعی(دو گویه)، تجارت برخط (دوگویه) و تجارت وبی(دوگویه) بر کارآفرینی در اقتصاد ایران در شرکت های فولاد و پتروشیمی منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد، 43 شرکت بصورت تصادفی ساده از بین شرکت های فولاد و پتروشیمی بازار بورس اوراق بهادار تهران با حذف سیستماتیک سایر شرکت های بورسی انتخاب شده اند و داده های متغیرهای پژوهش در یه دوره زمانی 7 ساله (1399-1393) بصورت تحلیل داده ای در قالب مدل رگرسیونی خطی چندگانه در نرم افزار اقتصاد سنجی ایویوز به روش GLX مورد تخمین ،تحلیل و تفسیر قرار گرفته اند، که نتایج حاصل از تخمین مدل ها و تحلیل همبستگی نشان از تایید فرضیه پژوهش یعنی داشتن اثر معنادار و مثبت هرسه مولفه اقتصاد دیجیتالی(تجارت اجتماعی، تجارت برخط، تجارت وبی) بر کارآفرینی دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده در این مطالعه و پتانسیل قابلتوجهی که اقتصاد دیجیتال میتواند در دستیابی به کارآفرینی داشته باشد، پیشنهاد شده است که سیاستهای کشورمان باید کارآفرینان را تشویق کند تا فناوریهای دیجیتال را در کسبوکار خود اتخاذ، ادغام و بهرهبرداری کنند تا این فناوریها که از نظر اقتصادی و اجتماعی مقرونبهصرفه ومسئولیت پذیر و دوستدار محیط زیست اثر گذاری بیشتری درمتغیرهای اقتصاد (اشتغال و کسب کارهای جدید و بهره وری ) و توسعه اقتصادی داشته باشند.
کلمات کلیدی :
- 20
- 9
- 1403/11/14
- 1404/01/19
- 1404/02/10