
تعداد دوره ها | 7 |
تعداد شماره | 28 |
تعداد مقالات | 254 |
تعداد نویسندگان | 490 |
تعداد مقالات ارسال شده | 3207 |
تعداد مقالات رد شده | 2890 |
درصد عدم پذیرش | 73 |
درصد پذیرش | 27 |
زمان پذیرش (روز) | 120 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 39 |
تعداد داوران | 138 |
مروری بر مدل ارزیابی قابلیت بهره برداري و امنیت وب سایت در تجارت الکترونیک
دوره 8، شماره 1، 1404، صفحات 39 - 51
نویسندگان : مجتبی هداوند* 1 ، نیلوفر مهدوی 2 ، میلاد احدی پورکرد محله 3 ، حمیدرضا سیفی 4 ، میلاد عظیمی 5
1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی مهرالبرز، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات، واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات، واحد تهران شمال، تهران، ایران
4 کارشناسی ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات، واحد تهران شمال، تهران، ایران
5 کارشناسی ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده :
با وجود پیشرفت و رشد چشمگیر وب سایت های تجارت الکترونیک در طی سالیان متمادی به دلیل مسائل امنیتی و کاربردی تنها ۲۹ درصد از کاربران در سطح بين المللي، جستجوی آنلاین خود را به یک خرید تبدیل می کنند. هدف از این مطالعه ارائه یک مرور کلی در خصوص نقاط قوت و ضعف مدل های ارزیابی به کار گرفته شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ بوده و این نقاط قوت و ضعف را از جنبه ابعاد امنیتی و بهره برداري برای یک وب سایت تجارت الکترونیک مورد مطالعه قرار می دهد. این مطالعه با بررسی و سنجش هریک از مدل های ارزیابی فهرستی از عامل های امنیتی، کاربردی، نقاط قوت و ضعف هر مدل هاي را ارائه داد و به این نتیجه دست یافت که فقدان مدل فراگیر و کاملی که قادر به اندازه گیری تمامی عوامل امنیتی و کاربردی باشد احساس می شود. در واقع نیاز است که مدل ارزیابی طراحی شود که قادر باشد هر دو عامل امنیتی و کاربردی را برای وب سایت تجارت الکترونیکی مورد ارزیابی قرار داده تا به واسطه آن وب سایت تجارت الکترونیکی راه اندازی شود. بر اين اساس مدل مذكور توسعه پيدا نمود و در جامعه آماري مخاطبان وب سايت هاي الكترونيكي مورد سنجش قرار گرفته كه بر اين اساس شاخص هاي امنيت و حريم خصوصي در مولفه امنيت و شاخص هاي ميزان رضايت، خطا، كارايي، قابليت به يادآوردن، قابليت يادگيري در مولفه قابليت بهره برداري مورد سنجش قرار گرفته كه نتايج تحقيق مويد تاثير شاخص هاي مذكور در ارتقا و توسعه تجارت الكترونيك مي باشد.
با وجود پیشرفت و رشد چشمگیر وب سایت های تجارت الکترونیک در طی سالیان متمادی به دلیل مسائل امنیتی و کاربردی تنها ۲۹ درصد از کاربران در سطح بين المللي، جستجوی آنلاین خود را به یک خرید تبدیل می کنند. هدف از این مطالعه ارائه یک مرور کلی در خصوص نقاط قوت و ضعف مدل های ارزیابی به کار گرفته شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ بوده و این نقاط قوت و ضعف را از جنبه ابعاد امنیتی و بهره برداري برای یک وب سایت تجارت الکترونیک مورد مطالعه قرار می دهد. این مطالعه با بررسی و سنجش هریک از مدل های ارزیابی فهرستی از عامل های امنیتی، کاربردی، نقاط قوت و ضعف هر مدل هاي را ارائه داد و به این نتیجه دست یافت که فقدان مدل فراگیر و کاملی که قادر به اندازه گیری تمامی عوامل امنیتی و کاربردی باشد احساس می شود. در واقع نیاز است که مدل ارزیابی طراحی شود که قادر باشد هر دو عامل امنیتی و کاربردی را برای وب سایت تجارت الکترونیکی مورد ارزیابی قرار داده تا به واسطه آن وب سایت تجارت الکترونیکی راه اندازی شود. بر اين اساس مدل مذكور توسعه پيدا نمود و در جامعه آماري مخاطبان وب سايت هاي الكترونيكي مورد سنجش قرار گرفته كه بر اين اساس شاخص هاي امنيت و حريم خصوصي در مولفه امنيت و شاخص هاي ميزان رضايت، خطا، كارايي، قابليت به يادآوردن، قابليت يادگيري در مولفه قابليت بهره برداري مورد سنجش قرار گرفته كه نتايج تحقيق مويد تاثير شاخص هاي مذكور در ارتقا و توسعه تجارت الكترونيك مي باشد.
کلمات کلیدی :
امنیت وبسایت، قابلیت بهره برداری، تجارت الکترونیک.
امنیت وبسایت، قابلیت بهره برداری، تجارت الکترونیک.
-
13
-
7
-
1403/07/19
-
1403/09/16
-
1403/11/12